no-img
مرسی فایل | تخصصی ترین فروشگاه فایل مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پرسشنامه,رساله و مطالعات معماری

مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب | مرسی فایل | تخصصی ترین فروشگاه فایل


مرسی فایل | تخصصی ترین فروشگاه فایل مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پرسشنامه,رساله و مطالعات معماری
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب
doc
۱۳۹۷-۱۱-۲۶
21کیلوبایت
فرمت فایل : ورد
گارانتی بازگشت وجه
8 صفحه
۱۵,۰۰۰ تومان
۱۵,۰۰۰ تومان – خرید

مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب


مبانی نظری تحقیق عوامل حجاب(فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد ،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ) دارای 8 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc

گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

 

عوامل حجاب
عوامل حجاب
الف : صعود به مراتب معنوی
بایستی مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیاء شود . مثلاً حجاب ، یک مسأله ارزشی است مساله‌ای که اگر چه مقدمه‌ای است برای چیزهایی بالاتر . اما خود یک مساله ارزشی است ما که اینقدر مقیدیم ، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتبه معنوی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های که سر راهش قرار داده‌اند نشود .
ب : حجاب مانع اختلاط بی‌قید و شرط
مساله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد برداشتی کاملاً غلط و انحرافی است . حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است . این اختلاط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد است حجاب به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی نیست . شاید عده‌ای تعجب کنند که خانمی در سطح بالای علمی مشغول فعالیت است و خود را بر مساله حجاب منطبق نیز کرده است و این را بعضی باور یا حتی تصور نمی‌کنند . چرا که حجاب بدون عفاف صورت نمی‌گیرد و صحیح‌ترین حجاب آن است که شخصی در تمامی مراحل رعایت نماید
-امیرحسین ، پانکی پورنر و «‌آیینه زن » ، اول ، صص 253-244.بطور خلاصه
.
ج : پوشش سالم برای حفظ زن
حجاب برای زن به معنای ذلت او نیست بلکه به معنای عصمت و حفظ زن ، نه فقط عصمت و حفظ زن ، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است .
حجاب به معنای چادر نیست . اما چادر در مزد ایرانیها که زنهای ما از قدیم داشتند بهترین نوع حجاب می‌باشد . بدون چادر هم حجاب ممکن است حجاب به معنای پوشیدن سالم نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است به تعبیر روایات ، پوشیدن عریان که در عین پوشیدگی مثل انسان برهنه و عریان است . آن پوشیدن به درد نمی‌خورد و حجاب نیست . پوشیدن سالم آن است که تمام سرتاپای بدن زن را پوشانده باشند . البته صورت و دو دست را بسیاری فقط مستثنی می‌دانند و برخی مستثنی نمی‌دانند و آنها که مستثنی می‌دانند در مواردی است که صورت بدون آرایش و ساده باشد ؛ این است معنای حجاب . البته زن‌های ایرانی روش چادر را پیدا کرده‌اند که بسیار هم روش خوبی است و هم زیباست و منافی با زیبایی زن نیست و هم حجاب و حفاظ کامل است به هر حال حجاب را چه به شکل ایرانی ، عربی ، کشورهای دیگر ، زنها یک جور حجاب خود را حفظ می‌کنند ، هر جوری که حجاب حفظ شود این نظر اسلام است
-همان منبع ، صص 242-241.
.
بکار بردن کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح جدید است چرا که پوشش به معنی ستر استفاده شده است این ستر و پوشش باعث شده که عده‌ای فکر کنند اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود . حال آنکه در وظیفه پوشش که اسلام برای زن مقرر کرده است حبس زن مطرح نیست و چنین اندیشه‌ای مطلقاً وجود ندارد .
پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرتهای خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد . فلسفه پوشش جنبه اجتماعی ، اجتماعی ، خانوادگی ، بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال است اسلام می‌خواهد با پوشش جلو انواع التذاهای جنسی در خارج از محیط خانه گرفته شود و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد و این نظر درست در نقطه مقابل سیستم غربی عصر حاضر است که کار و فعالیت را با لذت‌جوئیهای جنسی به هم می‌آمیزد . یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی حجاب است و تقیه خانمهای مسلمان به حجاب آن چنان قومی بوده است که تلاشهای استکبار در دوران حکومت نوکرانشان بر علیه حجاب بی‌نتیجه بوده است هر چند که سرسپردگان ، چادر از سرزنان مسلمان کشیدند و به اتحاء و طرق مختلف زن محجبه را تحقیر کردند و سعی کردند آنها را از جامعه طرد کنند
-مظفر ، حاجیان حسین‌آبادی و پاسدارعفت ، ج اول ، صص 4-1
اما بواسطه اینکه زنان ایران اسلامی از باطن و باور دینی و الهی برخوردارند موفقیت لازم به دست مهاجمان نیفتاد ؛ گر چه تا حدودی بخشی از خانواده‌های شهرنشین را از موقعیت دینی بیرون بردند لیکن در همان مکانها انسانهائی نیز با باور و یقین زیر بار این تهاجم نرفتند و مشکلات و رنجهای راه را به جان و دل خریدند . در انقلاب اسلامی دشمن راههای زیادی برای انحراف ملت بکار برد از راه‌های اختلافات داخلی و ترور افراد انقلابی و تبلیغات وسیع علیه حجاب اسلامی ، ولی اینهمه عوامل برای ترقی افراد کافی نبود .
اگر زنان راضی شدند مانتو ، شلوار و لباسهای گشاد استفاده کنند ،‌به این معنا است که پوشش کامل خود را حفظ می‌کنند نه اینکه یک روسری روی سر بیندازند و فکل بزنند و امثال این اداها که به مرور باعث حذف حجاب می‌گردد . ایران اسلامی باید هوشیار باشد چرا که کم‌کم روسری برداشته می‌شود و سر عریان می‌شود .
سپس نوبت به عریان شدن بدن می‌رسد حجاب نه تنها آزادی زنان را محدود نمی‌سازد بلکه در فعالیتهای علمی و اجتماعی و سیاسی با حفظ حجاب خویش می‌تواند فعالیت کند .
این نوع حجاب و پوشش از دیدگاه شهید مطهری می‌باشد
-همان منبع ، صص 6-5 .
.
د : حجاب جایگاه زن و فرهنگ پرهیز
در امور سیاسی کشور از مشورت با زنان بپرهیز که رای آنان زود سست می شود و تصمیم آنان ناپایدار است در پرده حجاب نگه دار تا محرمان را ننگرد زیرا که سخت‌گیری در پوشش عامل سلامت و استواری آنان است . بیرون رفتن زنان بدتر از آن نیست که افراد غیرصالح را در میانشان آوری . اگر می‌توانی به گونه‌ای زندگی کن که غیر تو را نشناسد چنین کن ، کاری که برتر از توانایی زنان است به او وامگذار که زن گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش . مبادا در گرامی داشتن زن زیاده‌روی کنی ، که او را به طمع‌ورزی کشانده برای دیگران به ناروا شفاعت کند .
بپرهیز از غیرت نشان دادن بی‌جا که درستکار را بیمار دلی و پاک‌دامنی را به بدگمانی رساند و در اصل هر کدام از افراد دارای کار معین و مشخص هستند . بهتر این است که خواسته الهی آنها را تا حد نیاز برطرف نمایی
-امام علی (ع) ،نهج البلاغه ، نامه 31 ، ترجمه محمد دشتی .
.
هـ‌: «‌حجاب و نظربازی از نظر قرآن »
حرمت بی‌حجابی از غیرت خداست . خوشا به حال آن کسیکه به دنبال حق نسبت به ناموسش غیرت نشان دهد . از آن جای یکه مرد و زن در کوچه و بازار و مدارس و دانشگاه‌ها و سفرهای زیارتی چاره‌ای ندارند جهت حفظ سلامت فکری و روانی ، قلبی ، زن و مرد یک دستور واجب در رابطه با زنان و یک فرمان واجب در رابطه با هر دو در قرآن مجید آمده در رابطه با زنان فرموده است :
« یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلبیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین و کان الله غفورا رحیما
-سوره احزاب ، آیه 59
»
« ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو : « جلبابها و روسرهای بلند خود را بر خویش فرو افکنند . این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند . بهتر است و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سرزده توبه کنند خداوند همواره آمرزنده و رحیم است »
در رابطه با مرد و زن
« قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منهار …
-سوره نور ،‌آیات 30 و 31 .
»‌
«‌ … به مؤمنان بگو چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه‌تر است . خداوند از آنچه انجام می‌دهند آگاه است .
وبه زنان باایمان بگو چشمهای خود را از نگاه هوس‌آلود فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و اطراف روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده شود و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان و افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانیکه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان ، نمایان شود و همگی به سوی خود بازگردید ای مؤمنان ، تا رستگار شوید .»
منابع و مآخذ
قرآن کریم
1.امام علی (ع) «نهج‌البلاغه» ، محمد دشتی ‎‏؛ قم ، انتشارات موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین
2.انصاریان ، حسین ، «نظام خانواده در اسلام » قم ، انتشارات ام‌ابیها ، پاییز 1378.
3.امام علی (ع) ، «نهج‌البلاغه» ، سیدرضی، قم ، انتشارات مؤسسه فرهنگی امیرالمؤمنین
4.اشتهاری ، محمدمهدی «حجاب بیانگر شخصیت زن» قم ، انتشارات ناصر ، اول ، بهار 1375.
5.اشتهاری ، محمدمهدی « پوشش زن در اسلام » قم ، انتشارات ناصر ، اول ، بهار 1357.
6.امیر کوهی ، فیروزه ، « حقیقت و واقعیت زن در اسلام » تهران ، ستاد ناحیه مقاومت بسیج خواهران
7.اکبری ، محمدرضا ، « حجاب در عصر ما » تهران ، انتشارات پیام آزادی ، اول 1380 .
8.اکبری ، محمود ، « مروارید عفاف » قم ، انتشارات ظفر ، اول ، 1380.
9.اکبری ، حجه‌الاسلام محمدرضا ، « تحلیلی نو و عملی ازحجاب » قم ، انتشارات شهید فهمیدی، اول ، بهار 1380.



موضوعات :

دیدگاه ها


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =